Tidningar

Kamratföreningen

Kamratföreningen bildades 1939 och har sedan dess varit verksam utan avbrott

Om Kamratföreningen

Kamratföreningen bildades den 18 juni 1939. Detta skedde i samband med Regementets Dag som genomfördes med korum, parad för fanan m.m. Syftet var att fastare knyta banden mellan hembygd och regemente, vårda regementets traditioner samt befordra ett gott kamratskap.

Föreningens föregångare, Elfsborgs Regementes Krigarförening, bildades redan 1916 under första världskriget. Kamratföreningen fortlevde även efter regementet lagts ned 1998.

2010 sammanslogs Kungl Älvsborgs regementes Officerskår med Kamratföreningen. Detta skedde i syfte att stärka de båda föreningarna. Kungl Älvsborgs Regementes Kamratförening har under sin tid haft mycket varierande medlemsantal. Från 3000 under 1940-talet till f n ca 500. En betydande nyrekrytering sker.

Tidningarna Älvsborgaren samt Älvsborgarna

Föreningen har i egen regi, sedan 1941 utgivit tidningen Älvsborgaren som utkommer två gånger per år. Föreningen utger sedan 2009 även tidningen Älvsborgarna tillsammans med övriga Kamratföreningar i Göteborgsområdet med stöd av Försvarsmedicincentrum.

En bok om I15 kan man mera utförligt läsa om Kamratföreningens historia.